Učení se od sebe navzájem je v lidské společnosti dominantní a má mnoho podob. Hned od narození se rozvíjí sociální učení – určité projevy dětí jsou oceňovány a podporovány, jiné zavrhovány a odmítány rodinou, později širším kulturním společenstvím. Děti od nejnižšího věku se učí napodobováním druhých lidí. Začínají napodobováním činností, jejichž význam nechápou, a postupují až ke skutečné imitaci, při které děti dobře rozumějí účelu určité činnosti či chování a přesně kopírují úkony, které je třeba pro dosažení výsledku udělat. Další svébytnou formou vzájemného učení je hra, ve které děti rozvíjejí své myšlení, poznání světa, pohybové i sociální dovednosti. Již od raného věku se rovněž spontánně objevuje záměrné učení druhých dětí – modelování nebo jiné přibližování činností, které jedno dítě umí a chce je naučit druhé. A konečně, také už u dětí jsou přítomné i situace spolupráce při učení, kdy společně objevujeme a prozkoumáváme něco, co doposud neuměl ani jeden z nás.
Všechny tyto formy vzájemného a sociálního učení předcházejí školu a v rámci formálního vzdělávání bychom na ně měli navazovat a dále je rozvíjet. Většina učení i v současnosti probíhá informálně, v interakci s druhými, nikoliv formálně, z učebnic či výkladů. Tento fenomén je umocňován novými technologiemi, které umožňují vzájemné propojení na zcela nové úrovni. Škola může tuto různorodost využívat při vytváření vzdělávacího prostředí. Učení v takové skupině může být rychlejší, pestřejší i názornější. Pomáhá vidět různé možnosti, nahlédnout věci z různých úhlů, rozvíjet umění diskuse, naslouchat druhým, formulovat argumenty a hledat řešení, které naplní potřeby všech zúčastněných.
Děti se v mnoha ohledech učí více od jiných, různě starých dětí než od dospělých. Ostatní děti jsou jim blíže věkem, myšlením a svým vývojem. Jsou přirozenými spojenci pro hru a sdílení. Při hře a interakci různě starých dětí se rozvíjejí mladší i starší. Mladší přebírají od starších jejich znalosti, dovednosti i modely chování. Starší se předáváním svých znalostí a dovedností v nich utvrzují a také se učí o mladší pečovat. Zajímavým důsledkem různověkých skupin dětí je menší pravděpodobnost vzniku šikany. Pokud jsou starší děti zvyklé na hru s malými dětmi, velmi dobře rozumějí tomu, že mladší mnoho věcí ještě nemohou zvládat. Starší tak nemají potřebu se nad ně dále vyvyšovat.
V kulturně, sociálně, nábožensky, jazykově a jinak rozmanitých společnostech, v setkávání s jinakostí a růzností, poznáváme nejenom šíři světa, ale také sami sebe, naši jedinečnost a hodnotu, budujeme vlastní identitu. Vzájemné učení není jen nutným důsledkem života v různorodých společenstvích, ale také předpokladem pro využití jejich potenciálu. Z mnoha dějinných událostí lze doložit, že neschopnost vzájemného učení, poznávání se a budování vzájemného respektu ohrožuje život celého společenství.