V základní škole v K. žáci završují devátou třídu absolventskou prací. Mají zcela volné pole působnosti ve výběru tématu. Zpravidla si vybírají z oblastí svých zájmů a koníčků, ale nezřídka volí i témata, která je zaujala ve škole. Práce má daný rozsah a musí obsahovat teoretickou část a praktický výsledek (hmotný výrobek nebo intelektuální výstup). Rovněž si žák musí najít konzultanta, což může být kdokoli dospělý – učitel, rodič, trenér, starší sourozenec...
Na závěrečných prezentacích a výstavě absolventských prací je patrná veliká rozmanitost prací: od názorného 3D modelu jaderného reaktoru či dálkově ovládaného ramena pro uchycení videokamery na RC model terénního auta přes natočení autorské hudby včetně uměleckého zpracování bookletu, audit recyklace odpadu ve škole po vyrobení patchworkové deky. Žáci prokazují obrovskou šíři a úroveň zvládnutých dovedností. Při prezentacích demonstrují kvalitní naplánování projektu, provedení netriviálních výpočtů, zpracování odborného textu, pokročilé znalosti ze specifických témat z biologie a ekologie za hranicí učiva střední školy, schopnost analyzovat problém a schopnost po prvním neúspěchu začít znovu a jinak, pokročilé osvojení si práce na profesionálních programech pro tvorbu a postprodukci audiozáznamu, prezentační schopnosti, manuální zručnost, umělecké sebevyjádření atd. Žádný učitel není schopen naplánovat pro každého žáka tolik „výživných" učicích momentů jako otevřením velkého prázdného prostoru jednoduchým zadáním.